Toyota Camry w Europie – cierpliwości

                                                                           foto: Toyota

Czas Avensisa definitywnie się skończy. Produkcja dobiega końca, a już niedługo ze stocków dealerów japońskiej marki, stopniowo będą znikać kolejne egzemplarze. Co zastąpi coraz mniej popularnego przedstawiciela segmentu D? Odpowiedź brzmi Camry. Niestety polscy klienci będą musieli jeszcze trochę poczekać.

Toyota Camry po raz ostatni gościła w europejskich salonach w 2004 roku. Kończąca historię Camry w Europie* generacja XV30 nie cieszyła się rynkowym powodzeniem. Rok 2003 przyniósł sprzedaż na poziomie zaledwie 2401 egzemplarzy, z czego 102 samochody trafiły do polskich klientów (2004 – 111 szt.). Decyzja europejskiej centrali Toyoty mogła być tylko jedna, wycofać Camry ze sprzedaży.

Camry wracaj!

Od tamtego momentu minęło 14 lat i dwie kolejne generacje Camry, które na starym kontynencie mogli oficjalnie zakupić jedynie mieszkańcy Rosji, Ukrainy czy Białorusi. Iskierka nadziei na powrót dużej Toyoty do sprzedaży w Polsce i Europie Zachodniej pojawiła się z początkiem tego roku. Wówczas do obiegu trafiły pierwsze informacje o zakończeniu projektu Avensis i wprowadzeniu na jego miejsce Camry. Niestety mimo upływającego czasu oczekiwany model nie pojawia się w cennikach japońskiej marki. Rodzi się pytanie, czy w ogóle wejdzie do sprzedaży. Według oficjalnych informacji – tak, ale dopiero w styczniu 2019 roku. Dlaczego klienci z zachodu muszą na to auto czekać, aż o rok dłużej niż Ukraińcy? Zapewne powodem jest chęć ostatecznego pozbycia się z rynku ostatnich egzemplarzy Avensisa.

Jeden napęd

Gdy już doczekamy się flagowej Toyoty (nie licząc Land Crusiera), można ją będzie nabyć jedynie w wersji hybrydowej z 2,5 litrowym silnikiem benzynowym o mocy 178 KM i jednostką elektryczną generującą 120 KM. Łączna moc systemowa określana jest na 211 KM. W ofercie rosyjskiej i ukraińskiej hybrydy nie znajdziemy. Rosyjscy towarzysze mogą wybierać spośród silników benzynowych 2.0 – 150 KM, 2.5 – 181 lub 3.5 – 249 KM. Najmocniejszy z nich łączony jest z 8-biegowym, a słabsze jednostki z 6-biegowym automatem. Ukraińcy, aż tak wielkiego wyboru nie mają – nad Dnieprem paleta ograniczona jest do silnika 2.5 l. Skąd wynika różnica między Rosją i Ukrainą? Z powodów politycznych w ukraińskich salonach oferowane są auta produkcji Japońskiej, mimo iż model ten produkowany jest również w fabryce w Sankt Petersburgu, eksportującej Camry na inne rynki Wspólnoty Niepodległych Państw.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *