Łada w stylu Volvo, przypadek? Nie sądzę

foto: Lada

Kiedy prawie cztery lata temu miała miejsce premiera Volvo S60 Cross Country, czyli outdorowej wersji sedana klasy średniej nie milkło proste pytanie – po co? Choć eksperymentu szwedzkiej marki nie można uznać za sukces, to obecnie podobną drogą ma zamiar podążać Łada z modelem Vesta Cross. Jak się okazuje, te dwa auta coś łączy,
a właściwie ktoś…

Produkowana od 2015 roku Vesta według rosyjskiej prasy motoryzacyjnej może być śmiało nazywana najlepszym rodzimym samochodem w historii. Kompaktowych rozmiarów sedan zaliczany jest do klasy aut budżetowych, ale zdaniem Rosjan powodu do wstydu nie ma. Bez wątpienia nowa Łada spełnia europejskie standardy.

Skąd ten pomysł?

Jak przystało na okręt flagowy rosyjskiej motoryzacji gama Vesty jest stopniowo powiększana. W 2017 roku pojawiło się praktyczne kombi Vesta SW oraz jego uterenowiona odmiana SW Cross . Rozwój w palecie modelu przebiegał zupełnie normalnie. Do wczoraj! Znani ze swoich wielkich zdolności rosyjscy uczeni (szczególnie w kawałach) zdecydowali o wprowadzeniu kolejnej wersji – Cross, czyli outdorowego sedana.

Niekonwencjonalna decyzja nie wzięła się znikąd. Twórcą designu Vesty jest anglik Steve Mattin, który zanim wyjechał do Rosji związany był z Volvo. Mattin jest ojcem XC60 oraz schodzącego ze sceny S60/V60 również w odmianie Cross Country. Nie dziwi zatem fakt, że swoje stare pomysły były designer Volvo przemycił do Łady.

foto: Lada

Najważniejszą cechą Vesty Cross oprócz bojowego wyglądu zagwarantowanego przez czarne i srebrne elementy dekoracyjne nadwozia jest prześwit. Już stosunku do standardowej odmiany powiększył się o 25 mm i wynosi 20,5 cm.

Cross oferowany będzie m.in. z 17 calowymi felgami aluminiowymi, 4 poduszkami powietrznymi, klimatyzacją, podgrzewanymi siedzeniami z przodu oraz systemami ABS, EBD, ESC i TCS. Pod maską zagoszczą wyłącznie silniki benzynowe konstrukcji i produkcji Łady o pojemności 1.6 i mocy 106 KM lub 1.8 – 122 KM łączone z 5-biegową skrzynia manualną lub zautomatyzowaną.

To jeszcze nie koniec

Wprowadzenie Vesty Cross nie zatrzymuje rozwoju tego modelu. Plany przewidują stworzenie wersji Sport
z atrakcyjnym pakietem stylistycznym, która być może pojawi się jeszcze w tym roku. Ciekawym pomysłem jest zrobienie z Vesty auta reprezentacyjnego. Już w 2015 roku opracowano przedłużoną o 250 mm Veste Signature, która została przewidziana jako służbowe auto dla „Prezydenta” koncernu AvtoVAZ (producenta samochodów marki Łada). W tym roku jeden z deputowanych Dumy Państwowej złożył nawet propozycję sprzedaży floty aut służbowych instytucji państwowych i zastąpienia ich Vestami Signature.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *