Syrena wraca w wersji mini!

foto: Fabryczka Samochodów Niedużych

Stworzenie auta nawiązującego wyglądem do Syreny – kultowej królowej dróg i poboczy to projekt, którego realizację już kilka lat temu zaczęły firmy AMZ Kutno oraz AK Motor. Mimo zaangażowania obydwu przedsiębiorstw, a nawet wsparcia instytucji rządowych do tej pory nie udało się zrealizować planów uruchomienia produkcji nowej Syreny. O ile w przypadku dużych aut nie odniesiono sukcesów, o tyle w miniaturze marzenia
o wskrzeszeniu Skarpety zostały w pełni zrealizowane.

Kilka tygodni temu przedstawiłem wyrób czeskiej firmy Czech Pedal Car, oferującej samochodzik na pedały nawiązujący wyglądem do klasycznej Skody Octavia/Felicia z lat 19591964. Nie będę ukrywał, że wówczas zrodziło się we mnie pytanie, czy kiedykolwiek doczekam się małego autka stylizowanego na polskiego klasyka? Za sprawą firmy FSN – Fabryczka Samochodów Niedużych, odpowiedź pojawiła się szybciej niż przypuszczałem.

Projekt firmy z województwa świętokrzyskiego wystartował pod koniec 2016 roku. Efekt finalny w postaci małego samochodziku nawiązującego do Syreny 105 z lat 1972–1983 został zaprezentowany w kwietniu tego roku
w Warszawie podczas Targów Pojazdów Zabytkowych Autonostalgia.

foto: Fabryczka Samochodów Niedużych

Podobnie jak w oryginale, konstrukcja zabawki bazuje na stalowej ramie. Nadwozie zostało wykonane
z termoformowalnego tworzywa sztucznego i zawiera charakterystyczne elementy wyglądu „dorosłej” Syreny. FSN nie zapomniał o szczegółach rodem z prawdziwego auta. Dmuchane opony, metalowe kołpaki czy tablica rejestracyjna, której numer możemy sami wybrać to gadżety znacznie podnoszące atrakcyjność autka. W przeciwieństwie do bielskiej Fabryki świętokrzyska Fabryczka jest w stanie dostarczyć Syrenkę praktycznie w dowolnym kolorze.

Małe autko o masie 12 kg i długości 120 cm dostępne jest na indywidualne zamówienie w cenie 990 zł, a więc trzykrotnie niższej niż Felicia z Czech Pedal Car. Producent miniaturowych Syren ma w planach wprowadzenie aut stylizowanych na kolejnych legendarnych pojazdach z okresu PRLu Warszawy, Malucha oraz Dużego Fiata (125p).

foto: Fabryczka Samochodów Niedużych

Autko z FSN wzorowane jest na Syrenie 105, czyli ostatniej modernizacji popularnej skarpety, w wyniku której straciła charakterystyczne drzwi otwierane pod wiatr. Produkcję 105-tki rozpoczęto oficjalnie 26 czerwca 1972 roku
w warszawskiej FSO i po zaledwie dwóch miesiącach zakończono (10 sierpnia), by tydzień później ponownie ją uruchomić w bielskiej Fabryce Samochodów Małolitrażowych (17 sierpnia). Model ten doczekał się nawet luksusowej odmiany 105L, oferowanej od 1975 roku. „Luksus” oznaczało przeniesienie dźwigni zmiany biegów na podłogę (w 105 była przy kierownicy), zastosowanie foteli z rozkładanym oparciem, instalacji radiowej z miejscem dla montażu radia Safari, ozdobnych kołpaków kół oraz lusterka zewnętrznego. W takiej wersji Syrena doczekała swojego końca, który nastąpił 30 czerwca 1983 roku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *