Koniec Astry GTC

Opel Astra GTC / foto: Opel

Produkowana od 9 lat czwarta generacja Astry powoli schodzi ze sceny. Po debiucie piątki w 2015 roku zaprzestano sprzedaży czwórki hatchback i kombi, ale w ofercie pozostawiono sedana oraz trzydrzwiowe wersje GTC i OPC. Czas jednak płynie nieubłaganie i ich produkcję fabryka w Gliwicach zakończy już w przyszłym miesiącu.

Historia Astry IV o usportowionym charakterze rozpoczęła się w 2010 roku. Podczas salonu motoryzacyjnego w Paryżu przedstawiono model GTC Paris Concept. Zapowiedź kompaktowego Opla w stylu coupe przyciągnęła uwagę dziennikarzy i zwiedzających. Zapewniano, że w autach seryjnych, zmieni się tylko jeden detal – felgi.

Piękna jak koncept

Astrę GTC na rynku niemieckim wprowadzono do oferty w czerwcu 2011 roku. Z dwuletnim opóźnieniem w stosunku do pięciodrzwiowego hatchbacka. Pierwsi klienci otrzymali swoje auta dopiero kilku miesiącach oczekiwania. Mimo usportowionego charakteru trzydrzwiową wersję oferowano z gamą silników standardowej Astry. Podstawowe źródło napędu stanowił benzynowy 1.4 o mocy zaledwie 100 KM. Więcej emocji zapewniały 1.4 Turbo (120 lub 140 KM) oraz 1.6 Turbo (180 KM). Nie zabrakło również diesli, w tym produkowanego w Tychach 1.7 CDTI (110 lub 130 KM) oraz pochodzącego z Włoch 2.0 CDTI (165 KM).

Opel Astra OPC / foto: Opel

Najmocniejsza odmiana OPC (Opel Performance Center) pojawiła się w sprzedaży w II kwartale 2012 roku. Jej cechą widoczną na pierwszy rzut oka jest sportowy pakiet stylistyczny, który bez trudu pozwala odróżnić ją od standardowego GTC. Wersja ta oferowana była również pod markami Vauxhall (Wielka Brytania) lub Holden (Australia) jako Astra VXR. Pod maską OPC zamontowano dwulitrowy silnik z turbodoładowaniem osiągający 280 KM. Moc przenoszona jest przez 6-biegową skrzynię manualną oraz mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. W celu polepszenia trakcji w układzie jezdnym zastosowano kolumny HiPerStrut ze zmniejszonym zakresem pochylenia kół przednich.

Poważniejsze zmiany przyniósł rok 2013. Wycofano z oferty podstawowy silnik 1.4 oraz słabszego diesla 1.7 (110 KM). Miejsce 180 konnego 1.6 Turbo zajął 1.6 SIDI z bezpośrednim wtryskiem paliwa, generujący 170 lub 200 KM. Nowość stanowił diesel z podwójnym doładowaniem 2.0 CDTI BiTurbo o mocy 195 KM. W 2014 roku wysokoprężny silnik 1.7 o mocy 130 KM został wyparty przez opracowaną przez Opla jednostkę 1.6 CDTI (136 KM).

Po prostu Opel GTC

Astra piątej generacji zadebiutowała w 2015 roku. Wraz z wprowadzeniem nowego auta Opel zrezygnował z dalszego oferowania starszego modelu z przydomkiem Classic. Sprzedaż czwórki kombi oraz 5-drzwiowego hatchbacka została zakończona. Los jednak oszczędził sedana oraz trzydrzwiowe wersje, z nazwy których usunięto słowo Astra. Od tamtej pory figurują w cennikach jako Opel GTC oraz Opel GTC OPC.

Opel Astra GTC / foto: Opel

Czas jednego z najładniejszych Opli powoli się kończy. Ostatnie egzemplarze tego modelu opuszczą taśmę montażową fabryki w Gliwicach już w lipcu. Powodem jest konieczność dostosowania liczącej już kilka lat konstrukcji do aktualnych norm emisji spalin Euro 6.2 oraz słabnący popyt na trzydrzwiowe hatchbacki. W Polsce w 2017 roku sprzedano zaledwie 21 sztuk Opla GTC.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *