Muzeum Polskiego Fiata

FSO 125p – auto witające zwiedzających muzuem
foto: Brykacz

Po budzącej znaczne zainteresowanie wystawie Klasyki w FSO, pojawił się kolejny punkt obowiązkowy dla sympatyków motoryzacji – Muzeum Polskiego Fiata. Placówka utworzona na Bemowie w budynku Automobilklubu Polski, przedstawia historię więzów powojennej polskiej motoryzacji z włoskim koncernem Fiat.

Nieduża sala Automobilklubu przy ulicy Powstańców Śląskich 127 pomieściła ponad 30 samochodów, będących świadectwem polsko-włoskiej współpracy. Obecnie wystawę można oglądać w weekendy od godziny 11 do 18. W dni powszednie zwiedzanie możliwe jest jedynie po telefonicznym umówieniu grupy. Cena wstępu wynosi 25 zł za bilet normalny, 20 zł przy grupie minimum 5 osobowej lub 15 zł w przypadku biletów ulgowych.

Mimo nie dużej przestrzeni, organizatorom wystawy udało się zaprezentować bogaty zbiór samochodów obrazujących historię trzech modeli powstałych w kooperacji z włochami tj. Dużego Fiata (125p), Malucha (126p) i Poloneza. Wśród nich znalazły się również wersje wyprodukowane w małych seriach oraz prototypy.

Polski Fiat 126p 600
foto: Brykacz

Najstarszym reprezentantem rodziny Maluchów jest żółty egzemplarz z pierwszych lat produkcji z silnikiem o pojemności 594 cm³ i mocy 23 KM. Oprócz niego przedstawiono wersje FL po modernizacji z końca 1984 roku, BIS z lat 1987-1991 z silnikiem o pojemności 703 cm³, kończąc na egzemplarzu serii Happy End – czyli pożegnalnej edycji 500 żółtych i 500 czerwonych Maluchów z 2000 roku. Wśród typowych maluszków, które tysiącami poruszały się po polskich drogach, wyróżnia się rodzynek – kabriolet Bosmal 126 Cabrio produkowany w latach 1991 – 1995. W Muzeum Polskiego Fiata możemy również zobaczyć limitowaną wersję Black wytwarzaną we Włoszech (1979 – 1980) oraz jeden z prototypów 126p NP z silnikiem umieszczonym z przodu. Prace konstrukcyjne nad przednionapędowym Maluchem prowadzono w latach 1977 – 1981 w Ośrodku Badawczo Rozwojowym Samochodów Małolitrażowych Bosmal w Bielsku-Białej.

Polski Fiat 125p w metaliku
foto: Brykacz

Wśród Dużych Fiatów nie zabrakło przedstawiciela żadnej serii tego modelu. Zwiedzający mają szansę zobaczyć różne odsłony 125p – w tym pierwsze odmiany (1967–1973), wersje po większych modernizacjach z 1973 i 1975/1976 roku, kończąc na FSO 125p produkowanym już po wygaśnięciu umowy licencyjnej (1983 – 1991). Wyróżniającym się egzemplarzem jest świetnie zachowany Fiat z serii przejściowej (1973–1975) z fabrycznym niebieskim metalikiem oraz wycieraczkami i spryskiwaczami reflektorów. Oprócz niego można zaobaczyć takie rodzynki, jak Ambulans z 1990 roku oraz FSO 1500 Estate z 1986 roku – wersję eksportową kombi na rynek brytyjski.

FSO Caro i FSO 1500 Estate
foto: Brykacz

Ekspozycja Polonezów składa się praktycznie z samych perełek. Obok klasycznego Borewicza, ustawiono powstałe w ograniczonej liczbie egzemplarzy odmiany 3-drzwiową oraz Coupe. Być może jest to jedyne miejsce na świecie, gdzie w jednym miejscu istnieje możliwość porównania Poloneza Caro z FSO Caro – czyli modelem z kierownicą po lewej stronie, który w latach 90. był oferowany w Wielkiej Brytanii. Specyfikacja auta sprzedawanego na Wyspach może zaskoczyć, ponieważ jest połączeniem rozwiązań modelu Caro MR’91 oraz MR’93.

Muzeum Polskiego Fiata
foto: Brykacz

Muzeum Polskiego Fiata bez wątpienia stanowi punkt obowiązkowy dla każdego sympatyka polskiej motoryzacji. Warszawska placówka ma niezwykle ambitne plany, które ucieszą każdego fana klasyków. Jeszcze w tym miesiącu zostanie zaprezentowany Polski Fiat 125p Monte Carlo – niezwykle rzadka wersja z fiatowskim silnikiem 1600. Przez lata uważano, że nie zachował się żaden egzemplarz tej odmiany. W planach jest również przedstawienie Poloneza 1500 Turbo – w zasobach muzeum znajduje się kilka fabrycznych zestawów zwiększających moc silnika polskiego auta z turbosprężarką produkcji WSK-PZL Rzeszów.

2 thoughts on “Muzeum Polskiego Fiata

Skomentuj Tomasz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *