Astra IV – ostatnia szansa na klasycznego sedana
Zainteresowani zakupem Astry czwartej generacji muszą się spieszyć. Czerwiec tego roku to ostatni miesiąc, w którym kompaktowego sedana z Gliwic można zamówić do produkcji. Od wakacji „czwórka” sprzedawana będzie ze stocku.
Po aż 10 latach rynkowej obecności przyszedł czas rozstania z produkowaną w Gliwicach Astrą J. Debiutujący pod koniec 2009 roku kompaktowy Opel przez pierwszy rok oferowany był wyłącznie jako 5-drzwiowy hatchback. Na wersję Kombi marka z Russelsheim kazała czekać do końcówki 2010 roku. Kolejne rozszerzenie oferty nastąpiło w 2012 roku. Wówczas do salonów zawitała 3-drzwiowa Astra GTC. Kilka miesięcy później Astra J przeszła lifting, a wraz z nim wprowadzono ostatnią wersję nadwoziową – Sedan.
Sedan – prestiż?
Jeszcze w latach 90. kompaktowy sedan stanowił obowiązkową pozycję w cenniku każdego liczącego się producenta. Kilkanaście lat później sytuacja wyglądała zupełnie inaczej. Ten segment rynku stał się niszą, kojarzoną z klientami o konserwatywnych preferencjach. Tuż po premierze Astry IV przewidywano, że Opel podjął decyzję o rezygnacji z klasycznego nadwozia – przez co pojawienie się sedana, po trzech latach od debiutu czwórki stanowiło niemałe zaskoczenie.
Opel obrał strategię pozycjonowania trójbryłowej Astry, ponad pozostałe odmiany. Sedana oferowano w dwóch bogatych wersjach wyposażeniowych – Business oraz Executive, a paletę silników ograniczono do benzynowych 1.6 (115 KM), 1.4 Turbo (140 KM) i 1.6 Turbo (180 KM) oraz wysokoprężnych 1.7 CDTI (110 lub 130 KM). Jednak na rynku niemieckim oferowano również najsłabsze 1.4 100 KM oraz 1.3 CDTI (95 KM). W 2014 roku wraz z wejściem normy Euro 6 wymieniono paletę diesli na silniki 1.6 CDTI o mocy 110/136 KM. Na zachód od naszych granic w ofercie znajdowała się również nowa jednostka benzynowa 1.6 SIDI o mocy 170 KM z wtryskiem bezpośrednim.
Ostatni w gamie
Zmiana w pozycjonowaniu Astry Sedan nastąpiła w 2015 roku. Po wprowadzeniu nowej Astry K i wycofaniu ze sprzedaży hatchbacka i kombi starszej generacji, sedan zaczął odgrywać rolę modelu tańszego i bardziej dostępnego. Od tego momentu auto oferowane jest wyłącznie w jednej wersji wyposażeniowej. Pod koniec zeszłego roku, w związku z przejściem na normy emisji spalin Euro 6d w gamie silników pozostał wyłącznie 1.4 Turbo o mocy 140 KM.
Po zakończeniu w lipcu zeszłego roku produkcji modelu GTC, Sedan został ostatnim reprezentantem IV generacji Astry. Na rynku polskim sprzedaż modelu, wytwarzanego w zakładzie w Gliwicach zakończy się w okresie wakacyjnym, przed wprowadzeniem do sprzedaży rocznika modelowego 2020.
Jeszcze w 2017 roku z taśm śląskiej fabryki wyjechało 39 921 „czwórek”. Natomiast bilans zeszłego roku zamknął się liczbą zaledwie 18 518 sztuk. Malejący popyt oraz konieczność wnoszenia opłat licencyjnych na rzecz General Motors przez koncern PSA – obecnego właściciela Opla sprawiają, że Astra Sedan musiała zostać wycofana z oferty.
Produkcja Astry IV Sedan została zakończona 28 października 2020 roku. Od 2019 roku model ten był wytwarzany wyłącznie na rynki eksportowe poza Unią Europejską. Przez 9 lat powstało 213 637 egzemplarzy Astry Sedan.