Solaris z zagranicznym inwestorem

Solarus Urbino 10,5 / foto: Solaris Bus & Coach

Trzy miesiące temu po raz pierwszy pojawiła się informacja o rozpoczęciu poszukiwań inwestora strategicznego przez firmę Solaris Bus & Coach – największego polskiego producenta autobusów. Na rezultat tych działań nie trzeba było długo czekać. Solarisem zainteresowany jest koncern CAF.

CAF (Construcciones y Auxilar de Ferrocarriles) to hiszpański producent pojazdów szynowych działający na rynku już od 1917 roku. Choć Solaris w swoim komunikacie prasowym nazywa hiszpańską firmę inwestorem to wiadomo, że CAF ma w planach zakup 100% udziałów marki spod Poznania. Transakcja szacowana jest na około 300 mln Euro. Umowa podpisana między dwoma stronami nie finalizuje jeszcze kontraktu, lecz rozpoczyna kolejny etap negocjacji. W jego ramach uzgadniane będą szczegóły operacji przejęcia Solarisa oraz kalkulacja kosztów.

Solaris to obecnie najbardziej rozpoznawana na świecie polska marka z sektora motoryzacyjnego. Autobusy, trolejbusy i tramwaje zostały wyeksportowane do kilkudziesięciu krajów, w tym Niemiec, Włoch czy Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Fabryka od wielu lat notuje wzrosty produkcji, rozwój oferty oraz nakładów inwestycyjnych. Dlaczego więc obecni właściciele zdecydowali się na sprzedaż przedsiębiorstwa?

Solaris InterUrbino 12 / foto: Solaris Bus & Coach

Oficjalnie mówi się o ogólnym planie zwiększenia potencjału firmy i jej globalnego zasięgu. Czy pozbycie się akcji i oddanie sterów władzy podmiotowi z zagranicy można nazwać realizacją planów rozwoju? Inna wersja wydarzeń była już przytaczana w kwietniu. Według niektórych źródeł powodem sprzedaży Solarisa są sprawy rodzinne Państwa Olszewskich – twórców i właścicieli Solarisa.

CAF zapewnia o zachowaniu polskiej marki i jej obecnego profilu produkcji. Na szczęście jest przedsiębiorstwem z innej branży, więc nie ma powodów do wrogiego działania. Przez 22 lata działalności producent z Bolechowa wyrobił naszemu przemysłowi metkę ekspertów w dziedzinie produkcji nowoczesnych autobusów. Jako pierwszy w Europie wprowadził do oferty hybrydowe i elektryczne autobusy miejskie. Moim zdaniem Solaris osiągnął znacznie więcej niż cała polska motoryzacja przez 45 lat komuny (w czasie której byliśmy liderem kupowania licencji) oraz 29 lat niepodległości.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *