Kto jest właścicielem FSO?

foto: FSO SA

Odpowiedź na pytanie, kto trzyma stery FSO wydaje się być niezwykle prosta – ukraiński AvtoZAZ. Potwierdza to nawet strona internetowa firmy. W ostatnim czasie media nie donosiły o jakichkolwiek zmianach własnościowych w warszawskiej spółce. Nie oznacza to jednak, że ich nie było.

Struktura własnościowa FSO przez lata była bardzo jasna. Założona 31 lipca 1948 roku fabryka, aż do 1996 roku nosiła oficjalną nazwę PP FSO – Przedsiębiorstwo Państwowe Fabryka Samochodów Osobowych. Pierwsze zmiany nastąpiły po zainicjowaniu współpracy z koreańskim Daewoo. Aby przejęcie przez Koreańczyków mogło dojść do skutku, przeprowadzono formalną likwidację PP FSO, w którego miejsce powstała spółka akcyjna FSO Motor ze 100% udziałem Skarbu Państwa.

Koreański wkład

Koniec FSO nastąpił 28 marca 1996 roku. Jej miejsce zajęła spółka Daewoo-FSO Motor, w której początkowo strona koreańska miała 10% akcji. Po krótkim czasie udziały wzrosły do ponad 80%. Niestety pasmo polsko-koreańskich sukcesów nie trwało długo. Już w 2001 roku nastąpiło tąpnięcie i upadek czebola z Seulu. Zakupem Daewoo zainteresował się koncern General Motors. Amerykanie, aby nie przejmować firmy razem z wielkimi długami stworzyli nową spółkę GM Daewoo Auto & Technology, która odziedziczyła jedynie majątek produkcyjny, bez wszelkich zobowiązań oraz zagranicznych przedsiębiorstw należących do „starego” Daewoo – w tym warszawskiej FSO i lubelskiej DMP.

foto: FSO SA

Polskie zakłady nie weszły w skład koncernu GM i pozostały własnością zadłużonego i skazanego na śmierć Daewoo Motor, które prowadzeniem motoryzacyjnego biznesu nie było już zainteresowane. Koreański właściciel
w porozumieniu ze Skarbem Państwa dokonał formalnego zrzeczenia się prawa głosu w walnym zgromadzeniu fabryki z Żerania. W efekcie strona koreańska pozostała większościowym udziałowcem Daewoo-FSO, jednak to Skarb Państwa mający zaledwie 19,9% udziałów w spółce przejął nad nią kontrolę, dysponując 84,31% głosów.

Ratunek z Zaporoża

Będąc ponownie w polskich rękach fabryka z Warszawy przetrwała trudny czas przedłużając licencję na produkcję Matiza i Lanosa oraz znajdując duży rynek zbytu na Ukrainie. 24 września 2004 roku powrócono do historycznej marki FSO oraz rozpoczęto poszukiwania nowego inwestora. Współpracę nawiązano z firmą UkrAvto, będącą właścicielem fabryki samochodów AvtoZAZ z Zaporoża, która była głównym odbiorcą wyrobów z FSO. Nowy inwestor zakupił udziały od polskiego rządu za 100 zł oraz zobowiązał się do kontynuowania produkcji samochodów, utrzymania określonego poziomu zatrudnienia oraz przeprowadzenia działań inwestycyjnych.

foto: FSO SA

Oficjalne przejęcie przez AvtoZAZ nastąpiło 16 listopada 2005 roku (umowę parafowano w czerwcu), a już w listopadzie 2007 na taśmy montażowe wkroczył Chevrolet Aveo produkowany dla sieci sprzedaży GM w Europie Zachodniej oraz UkrAvto na Ukrainie. Nowy właściciel przewidywał utworzenie spółki GM-FSO, która zajmowałaby się produkcją aut dla amerykańskiego partnera. Niestety plany nie zostały nigdy zrealizowane, a nasz producent stracił perspektywy rozwoju. Ostatecznie 23 lutego 2011 roku nastąpił koniec produkcji samochodów w FSO.

W nowych rękach, po cichu i bez rozgłosu

Po zakończeniu wytwarzania aut, media jeszcze przez jakiś czas interesowały się losem żerańskiego zakładu. Firma zapewniała o rozmowach z kolejnymi inwestorami, w tym koncernem Magna czy Nissan. Niestety na rozmowach się skończyło, a tereny zakładu były sprzedawane z przeznaczeniem pod projekty deweloperskie. Później temat ucichł, mimo iż na Żeraniu doszło do następnego ważnego wydarzenia.

FSO po raz kolejny zmieniła właściciela. Ukraiński AvtoZAZ przestał być głównym udziałowcem fabryki na rzecz cypryjskiego funduszu Alemeda Investments LTD. Skąd te informacje? Otóż do indywidualnych udziałowców wysyłane były listy z informacją o uchwale nr 5 Walnego Zgromadzenia FSO w sprawie przymusowego wykupu akcji. Na podstawie art. 418 Kodeksu Spółek Handlowych akcje udziałowców indywidualnych zobowiązał się wykupić cypryjski fundusz posiadający aż 99,00251% kapitału zakładowego warszawskiej spółki – czyli będący faktycznym jej właścicielem.

Dlaczego fakt przejęcia FSO przez Cypryjczyków przemilczały media i sama fabryka? To pytanie na razie pozostaje bez odpowiedzi.

Nowy właściciel FSO – potwierdzenie moich słów

One thought on “Kto jest właścicielem FSO?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *