Samochody z Wielkopolski 1971–2020

Znane sympatykom motoryzacji warszawskie Wydawnictwa Komunikacji i Łączności (WKŁ) w listopadzie rozpoczęły sprzedaż dwóch nowych pozycji poświęconych historii motoryzacji. Jedną z nich jest książka autorstwa Marka Kuca: „Samochody z Wielkopolski 19712020”.

Samochody z Wielkopolski to już siódma książka autorstwa Marka Kuca i co ciekawe trzecia, która ukazała się w tym roku. Jak widać, pandemia powoduje, że czytelnikom spędzającym więcej czasu w domach trzeba zapewnić odpowiedni materiał do analizowania.

Siedem

Liczącą 118 stron nowość, spokojnie można podzielić na dwie prawie równe części. W pierwszej o objętości 63 stron umieszczono kalendarium oraz skupiono się na wyrobach „starej” FSR. Przedstawiono prototypowe auta Warta, Tarpan oraz Warta 2. Po nich przechodzimy do różnych seryjnych i prototypowych odmian Tarpana – 233, 234, 235, 237 / 237D oraz 239D. Uwzględniono również historię współpracy z Włochami, oraz prace nad stworzeniem pojazdu terenowego Tarpan Honker – co zostało poprzedzone seriami prototypowych aut o kryptonimie PW-1 i PW-2.

Co typowe dla publikacji M. Kuca nie zabrakło dobrej jakości zdjęć oraz kilku ciekawostek np. dotyczących potencjalnej współpracy z radzieckimi zakładami RAF, czy poszukiwań inwestora. Zasadnicza treść książki Samochody z Wielkopolski, zawiera informacje i dane, które były już przedstawiane w dziełach innych autorów. Nie da się również ukryć, że na trochę ponad 60 stronach, nie ma możliwości zaprezentowania historii FSR w sposób bardzo szczegółowy. Przykładowo z fragmentu dotyczącego Tarpana 234 z napędem 4×4, można się dowiedzieć, że powstały dwa prototypy tego modelu. Jednak nie zawarto informacji o zbudowaniu drugiego egzemplarza w roku 1980 (2 lata po pierwszym) i zastosowaniu w nim zmodernizowanego nadwozia, zgodnego z również prototypowym typem 235.

Zasadniczym plusem nowej pozycji WKŁ jest brak błędów rzutujących na odbiór książki. Jednak na pewien bardzo istotny szczegół muszę zwrócić uwagę. Otóż M. Kuc umieścił informacje o zakończeniu produkcji Tarpana 239D w roku 1990, a modelu 237 w 1991. Z kolei w publikacjach D. Wielińskiego Tarpan – furmanka z PRL-u oraz Od Warty do Honkera, nie trudno zaleźć dane wskazujące na wstrzymanie wytwarzania Tarpanów 237 i 239 dopiero w roku 1995. W ostatnim ze wspomnianych tytułów, autor w sposób opisowy przedstawił również dane liczbowe pokazujące wielkość produkcji poszczególnych odmian Tarpana po roku 1991.

Czas VW

Druga połowa Samochodów z Wielkopolski dotyczy pojazdów koncernu Volkswagen, które były/są produkowane lub montowane w fabrykach zlokalizowanych w Poznaniu oraz we Wrześni. Fragmenty przedstawiające poszczególne modele zawierają podstawowe dane techniczne oraz wykaz lat, w których opuszczały taśmy montażowe polskich zakładów. Niestety w książce brakuje bardziej konkretnych informacji np. dotyczących wielkości produkcji/montażu.

Wspomnienia

Poruszając temat Fabryki Samochodów Rolniczych „Polmo”, nie sposób nie wspomnieć o śp. Dobiesławie Wielińskim. Poznaniak, dziennikarz motoryzacyjny, a także pracownik fabryki (1973–1991), przedstawił historię wielkopolskiego zakładu w kilku bardzo dobrych publikacjach:

– „Tarpan – furmanka z PRL-u” (II wydania),

– „Tarpan – konstrukcje” (III wydania),

– „Tarpan sport” (I wydanie),

– „Tarpan 237, 239” (I wydanie),

– „Tarpan Honker 1981-1991” (I wydanie),

– „Od Warty do Honkera” (I wydanie).

Osobom zainteresowanym zgłębianiem wiedzy o FSR, Tarpanach i Honkerach polecam również książki:

– Zenon Bosacki: „Od Tarpana do Volkswagena”,

Sławomir Drążkiewicz: „Samochód osobowo-terenowy Tarpan 4WD Honker”, wydanej dwukrotnie jako numery 206 i 226 serii „Typy Broni i Uzbrojenia”.

Jest co czytać!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *