Czesi są na plusie

Tatra Phoenix Euro 6
foto: materiały prasowe Tatra Trucks

Tatra, czeski producent samochodów ciężarowych i jeden z najstarszych wytwórców aut na świecie, ma powody do zadowolenia. Zeszły rok firma z Kopřivnicy zakończyła z zyskiem.

Firma znana z produkcji ciężarówek o oryginalnych rozwiązaniach konstrukcyjnych w zeszłym roku świętowała 100-lecie istnienia. Spadkobierczyni zakładów Nesseldorfer Wagenbau (NW), produkujących samochody od 1897 roku, może zaliczyć zeszły rok do udanych nie tylko ze względów historycznych.

Przedsiębiorstwu udało się wypracować zysk w wysokości 365 mln koron (60,5 mln zł). Tym samym udowodniono, że wynik z roku 2018 – strata 69 mln CZK, był jedynie wypadkiem przy pracy. We wcześniejszych latach uzyskiwano przychód na poziomie 350-650 mln (rekord w 2017).

Wyjście na plus jest rezultatem znacznego zwiększenia poziomu produkcji z 790 sztuk w 2018 do 1180 samochodów i podwozi w roku ubiegłym. Dodatkowo udało się upłynnić około sto zmagazynowanych pojazdów. Aż 80% wytwarzanych aut trafiło na eksport. Tatra zrealizowała m.in. kontrakt na dostawę 292 podwozi 4×4 dla Jordanii, 29 ciężarówek dla armii Turcji, a także 50 pojazdów dla austriackiej firmy Rosenbauer – renomowanego producenta nadwozi pożarniczych.

W czeskich rękach

Podobnie jak w Polsce, również w Czechach po upadku ustroju socjalistycznego rozpoczęto prywatyzację przedsiębiorstw. Tatra w 1993 roku weszła w ręce konsorcjum czeskich i słowackich banków. Rządy finansistów nie trwały długo. Trzy lata później głównym udziałowcem Tatry została Skoda Plzen (nie mylić z Skoda Auto). Dla Tatry rozpoczął się okres modernizacji oferowanych samochodów. W styczniu 2003 roku do firmy wszedł kapitał amerykański, reprezentowany przez przedsiębiorstwo Terex Corporation – producenta maszyn budowlanych i przemysłowych. Rok 2006 przyniósł kolejne zmiany własnościowe – udziały Terexa zostały sprzedane spółkom Black River i Blue River z kapitałem czesko-amerykańsko-indyjskim.

W 2011 roku nawiązano kontakty z DAF Trucks, holenderskim producentem ciężarówek, należącym do koncernu Paccar. Planowano wówczas przejęcie 19% akcji Tatry przez DAF-a, jednak do tej transakcji nigdy nie doszło. Rozpoczęto jedynie współpracę techniczną, a jej dzieckiem został nowoczesny model Phoenix. Od 2013 roku Tatra jest kontrolowana przez kapitał czeski. Aktualnie firma należy do dwóch grup przemysłowych: Czechoslovak Group (65% akcji) oraz Promet Group (35%). Pod rządami całkowicie czeskimi następuje modernizacja oferty oraz stopniowy wzrost produkcji (z wyjątkiem roku 2018).

Więcej o historii marki Tatra w artykule:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *