Syrena samochód popularny FSO

Pod koniec zeszłego roku w księgarniach pojawiła się nowa publikacja poświęcona historii motoryzacji. Napisana przez Sławomira Drążkiewicza książka „Syrena samochód popularny FSO” przedstawia nie tylko losy małego auta, ale i warszawskiej fabryki samochodów, a nawet całego przemysłu w powojennej Polsce.

Opublikowana w 2019 roku przez warszawską Agencję Wydawniczą CB książka, to kolejne dzieło Sławomira Drążkiewicza. Inżynier i historyk naszej motoryzacji ma w swoim dorobku m.in. takie tytuły jak „Małolitrażowe samochody popularne FSO”, czy „ Samochody terenowe FSO”. W dotychczas wydanych książkach prezentowano wysiłki polskich inżynierów przy opracowaniu samochodu masowego oraz aut z napędem na wszystkie koła.

Tym razem tematem, którym zajął się inżynier Drążkiewicz jest Syrena. To nie pierwsza książka poświęcona temu autu. Już w 2005 roku ukazała się „Syrena. Samochód PRL” autorstwa Karola Mórawskiego, a w 2016 roku monografię popularnej skarpety napisał Tomasz Szczerbicki – obecnie dyrektor Narodowego Muzeum Techniki. Czym na ich tle wyróżnia się najnowsza pozycja?

Sławomir Drążkiewicz na aż 360 stronach szczegółowo przedstawił historię powstania oraz rozwoju Syreny. Do napisania pracy wykorzystano materiały archiwalne – w tym dokumentację techniczną, raporty z zebrań konstruktorów, korespondencję między dyrekcją fabryki i jej poszczególnymi działami, opracowania z jazd testowych oraz relacje ze spotkań z pierwszą grupą użytkowników. Dzięki pracy autora mamy okazję poznać proces powstania auta, wdrożenia do produkcji, a także późniejszej modernizacji i rozwoju. W książce przedstawiono przyjęte przez konstruktorów założenia oraz sposób ich wprowadzenia w życie. Czytelnik uzyskuje informację nie tylko jaka Syrena była, ale też jaka mogła być i dlaczego wiele proponowanych rozwiązań nigdy nie zostało przyjętych do realizacji.

Wiele fragmentów książki ma szerszy kontekst i odnosi się do warszawskiej FSO – jej historii, koncepcji powstania, struktury organizacyjnej oraz kadr i wyposażenia technicznego. Już po przeczytaniu kilkudziesięciu stron można poznać realia lat 50. w jakich musieli tworzyć inżynierowie warszawskiej fabryki i zakładów kooperujących. Autor pokazuje, jak problemy, błędne decyzje polityczne oraz ograniczone możliwości wyniszczonego wojną kraju miały wpływ na wygląd projektowanego wyrobu.

Sławomir Drążkiewicz stworzył bardzo obszerne opracowanie przedstawiające wszystkie aspekty powstania, produkcji i rozwoju Syreny. Dane zawarte w książce są poparte wiarygodnym materiałem źródłowym, często nieprezentowanym w innych publikacjach o tej tematyce. Szerszy zakres prezentowanych informacji sprawia, że najnowsze dzieło Drążkiewicza może stanowić doskonałe uzupełnienie wiedzy, nie tylko dla fanów motoryzacji, ale i dla osób zainteresowanych historią powojennej Polski.

One thought on “Syrena samochód popularny FSO

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *